perjantai 20. syyskuuta 2013

Kania ostamassa

Kaninpoikasia on ollut myynnissä tai varattavissa toukokuusta alkaen ja yhteydenottoja on tullut laidasta laitaan. Haluankin nyt kirjoittaa hieman aiheesta. Jos vaikka joku kania etsivä sattuisi tämän lukemaan.


Meillä myynnissä olevat poikaset ovat hinnaltaan hyvin halpoja, ainoastaan 20€. Tämä ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita sitä, etten välittäisi millaiseen kotiin poikaset menevät, päinvastoin. Kun kaneja myy halvalla, pitää olla hyvin tarkka siitä millaiseen kotiin niitä myy. Halvat hinnat kun valitettavasti houkuttelevat niitä hämäriäkin ostajia.

Odotankin siis että jo heti ensimmäisessä tai viimeistään seuraavassa viestissä kerrotaan monipuolisesti millainen koti kanille olisi tarjolla. On inhottavaa kun kodista ei viitsitä kirjoittaa edes parilla lauseella, vaan itse joutuu väkisin tietoa kyselemään.

Tässä on pari esimerkkiä huonosta yhteydenotosta:



Kumpikin viesti on sinänsä ihan asiallinen, mutta jostain syystä ei vain oikein näin myyjänä vakuuta.
Ensimmäisessä viestissä en tykkää siitä, että ostaja olettaa heti saavansa kanit. Kani kun ei ole esine. Kaupasta voit pyytää kaksi purkkia maitoa, mutta en ole yhtäkään kania myymässä tälläisen viestin perusteella.
Jälkimmäisessä taas häiritsee se, että kani on valittu pelkän kuvan perusteella. Ilmoituksessani ilmoittelin useasta eri poikasesta ja yhdestä olin laittanut kuvan. Kuvan perusteella voit tilata vaatteita nettikaupasta, mutta et ostaa kania.
Kummassakin viestissä häiritsee lisäksi se, että ostaja ei halua kuulla kanista mitään, vaan on valmis ostamaan sen heti. Itse ainakin haluaisin tietää kaiken mahdollisen tulevasta lemmikistäni.

Jos jotain positiivistä pitää sanoa, niin ainakin viestit alkavat tervehdyksellä ja ostaja on laittanut niihin myös nimensä. Kaikille ei sekään tunnu olevan itsestään selvää. Paljon tulee viestejä joissa lukee vain "onko vielä kaneja vapaana".

Jätän yleensä vastaamatta tälläisiin epämääräisempiin kyselyihin. Ostaja voi sitten itsekseen miettiä mikä meni vikaan, kun vastausta ei kuulu.


Viime vuonna sain paljon yhteydenottoja hyvinkin nuorilta lapsilta. Ei niissä muuten mitään vikaa ole, mutta ei tainnut yhdelläkään olla vanhempien lupaa kanin hankintaan. Tai vaikka olisi ollutkin, ei vanhemmille ainakaan oltu mainittu mistä sitä kania oltiin kyselemässä. Eräskin kymmenen vuotias pikkutyttö oli kovasti kania meiltä ottamassa. Kyseinen paikka ei kuulostanut muutenkaan sopivalta kodilta kanille, mutta kaikkein parasta oli se, että tyttö asui aivan toisella puolella Suomea. En ihan usko että tytön vanhemmat olisivat suostuneet kania monen sadan kilometrin päästä hakemaan.

Mielestäni on ehkä vähän erikoistakin, että jos kani ollaan hankkimassa, jätetään sen etsintä lasten vastuulle. Jos vanhempia ei kiinnosta kania kysellä, niin kiinnostaako heitä osallistua kanin hoitoonkaan? 10 vuotiaan lapsen ei kuitenkaan voi olettaa hoitavan kania täysin itsenäisesti.

Sen verran hyvä tilanne minulla onneksi on, että meiltä ei noin vain voi kania ilman vanhempien lupaa tulla hakemaan. En pääsääntöisesti vie kaneja minnekään, vaan ne pitää tulla täältä kotoani hakemaan. Ilman autoa ei tänne noin vain tulla, ellei 20km kävely juna-/bussiasemalta kiinnosta. :)


On yleistä, että kani varataan jo ennen luovutusikää. Välillä kani saattaa myös asua kasvattajan luona vielä luovutusikään tultuaankin jonkin aikaa, jos sitä ei jostakin syystä voida heti uuteen kotiin hakea.
Ikävä kyllä kaikki ihmiset eivät tunnu käsittävän, että varauksen pitäisi olla aina sitova, eikä sitä noin vain peruta.
Vuosi sitten eräs nainen varasi kaksi kania. Varaaja asui kaukana ja sovimme että kanit asuvat meillä vielä kuukauden ja hän tulee ne sitten hakemaan. Aluksi yhteydenpito pelasi hyvin, mutta sovitun hakuajankohdan lähestyessä varaaja ei enää vastannut viesteihin. Lopulta jouduin etsimään pupuille uuden ostajan, sillä vanha katosi maan nielemänä. Asia oli ikävä varsinkin toisen pupun kannalta, sillä sillä hetkellä se oli jo kolmen kuukauden ikäinen. Onneksi sekin kuitenkin vielä kodin löysi. Kadonnut varaaja oli ihan aikuinen ihminen, joten aika erikoista käytöstä tuollainen.

Tältäkin kesältä löytyy hieman erikoisempi varaustarina. Yksi Rumban poikasista varattiin jo vajaa pariviikkoisena. Varaajien kanssa olin paljon yhteyksissä ja he olivat halukkaita tulla kania katsomaankin. Sovittiin sitten vierailupäivä. Pari tuntia ennen sovittua vierailuajankohtaa varaaja kuitenkin perui tulonsa ja sanoi tulevansa myöhemmin. Myöhemmin sovittiin sitten seuraava vierailuajankohta, mutta jälleen kerran varaaja perui tulonsa viimehetkillä. Kanin tullessa luovutusikään varmistelin ovatko varaajat vielä kania ostamassa. Kani olikin kuulemma nyt liian kaukana ja kyseltiin toisinko sen puolimatkaan vastaan. En tähän suostunut, joten varaus peruutettiin kokonaan. Jotenkin aika naurettavaa että kani oli varattuna 6 viikkoa ja vasta viimehetkillä sen huomattiin sijaitsevan liian kaukana...


Usein on käynyt niin, että ensin kania asiallisesti kysellään, mutta kun olen vastannut viestiin, ei ostajasta enää kuulu mitään. Siinä joutuu sitten arpomaan onko kyselijä vielä kiinnostunut kanista vai ei.
Toivoisinkin siis ostajien vastaavan viestiini siinäkin tilanteessa, jos eivät kanista ole enää kiinnostuneet. Missään nimessä en suutu vaikka kania ei haluttaisikaan. Samasta kanista saattaa välillä tulla useitakin kyselyitä ja nopeuttaa huomattavasti vastailua kun ei joka keta tavitse turhaan odottaa useampaa päivää.
Vain todella harva ostaja on ilmoittanut löytäneensä jo kanin muualta. Yleisintä on jättää vastaamatta.


Onneksi aina löytyy myös niitä hyviä ja asiallisia ostajia. On aina hienoa kuinka kaneja viitsitään tulla hakemaan useammankin tunnin matkan päästä ja kanin asioista ollaan kiinnostuneita jo ennen ostoa. :)

1 kommentti:

Kommentit ovat aina tervetulleita. :)